Het is leuk, uitdagend, maar soms ook behoorlijk lastig om met ‘pubers’ om te gaan. Zij gaan steeds meer hun eigen weg en trekken onze leiding in twijfel. Hoe ga je daarmee om: in de klas, in de BSO en thuis? Wat doe je als zij zich brutaal gedragen, geen huiswerk maken, spijbelen? Wat zijn de sleutels tot contact?
Speciaal hiervoor hebben wij Steve Emmons, top- Gordontrainer uit de VS uitgenodigd.
Steve Emmons is dé internationale mastertrainer voor de Gordonmethode. Als geen ander kan hij met inspirerende lezingen deze unieke methode toelichten. U krijgt nieuwe inzichten en concrete handvatten aangereikt. De Gordonmethode is een democratische opvoedmethode, ontwikkeld door dr. Thomas Gordon. De methode leert professionals en ouders hoe een open gesprek tot stand kan worden gebracht en conflicten gezamenlijk kunnen worden opgelost.
Naast de lezing kunt u zich inschrijven voor een workshop door Steve Emmons (voertaal Engels) en een workshop (voertaal Nederlands) door Lieke Kalhorn en Fieneke Geerlings. De voertaal van de lezing is Engels, voor vertaling naar het Nederlands wordt gezorgd.
Het congres vindt plaats op de inspirerende locatie van de Ludens BSO op het Fantaziehuis in Utrecht. We zijn de stichting Ludens en de stichting Fantaziehuis zeer dankbaar voor de samenwerking, waaronder het beschikbaar stellen van deze locatie voor dit congres.
Kosten congres: € 85,- inclusief koffie/thee en lunch.
Programma:
09:00 uur – Welkom met koffie en thee
09:30 uur – Opening door dagvoorzitter Saskia Henderson
09:40 uur – Steve Emmons, interactieve lezing (voertaal Engels) ‘Teens, keys for contact’
Aan de hand van voorbeelden van veel voorkomende conflicten zoals veel gamen, geen huiswerk maken, afspraken niet nakomen etc. zal Steve Emmons bespreken hoe we de relatie tussen tieners en volwassenen kunnen verbeteren.
– Hoe zorgen we voor een open en eerlijke communicatie
– Wat is verschil tussen (dwang) gebruik van macht en communicatie ahv Gordonvaardigheden
– Hoe leren tieners verantwoordelijkheid nemen.Hoe leren we tieners zich verantwoordelijk te voelen? Wanneer kun je loslaten?
Voor tussentijdse samenvattingen in het Nederlands wordt gezorgd door Fieneke Geerlings.
11:00 uur – Pauze
11:15 uur – Keuze uit 2 workshops:
Workshop ‘Stimuleren en corrigeren van pubers, hoe doe je dat?’ Door Lieke Kalhorn en Fieneke Geerlings.
Kinderen in de puberteit laten zich niet zo gemakkelijk corrigeren of stimuleren. Hoe kun je dat doen zonder het gebruik van straffen en belonen? In deze workshop wordt aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen nader ingegaan op de uitgangspunten zoals Steve Emmons deze in de lezing heeft verteld.
Workshop ‘Teens, keys for contact’ Door Steve Emmons (voertaal Engels)
Tieners laten zich niet zo gemakkelijk corrigeren of stimuleren. Hoe kun je dat doen zonder het gebruik van straffen en belonen? In deze workshop wordt aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen nader ingegaan op de uitgangspunten van de lezing in de ochtend.
12:15 uur – 12.30 uur Centrale afronding en gelegenheid tot het stellen van vragen.
12:30 uur – 13.30 uur Gelegenheid voor lunch en netwerken
13.30 uur – Afsluiting Symposium
Tussen 13-13.30 is een individuele speedcoaching van 15 minuten mogelijk voor beperkt aantal deelnemers die in een individueel gesprek een opvoedvraag aan de orde willen stellen met één van de trainers. Let op: voor deze coaching is beperkt plaats, de plaatsing gebeurt in volgorde van aanmelding.
Meer informatie ? Zie deze pagina.
Bron : Gordoncongres