De invulling van de Week van de Mediawijsheid is bekend. Van 22 t/m 29 november richt deze publiekscampagne zich op kinderen van 10-14 jaar en hun ouders en opvoeders. Mediaontwikkelingen vragen om nieuwe kennis en vaardigheden van kinderen en hun omgeving en bieden tegelijkertijd ook veel kansen. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid 2013: ‘Media verrijken je leven!’

Als we het over media en kinderen hebben, gaat het momenteel vaak over de negatieve ervaringen die kinderen met media opdoen: grooming, pesten, gameverslaving, socialbesitas, eenzaamheid, etc. Dat media juist ook veel kansen bieden voor kinderen krijgt vaak minder aandacht. Door kinderen wegwijs te maken in hun mediagebruik en te leren reflecteren op hun mediagedrag ontwikkelen ze al op jonge leeftijd de competenties om alle kansen van media te benutten. Zoals het behalen van doelen, creativiteit ontplooien, toegang tot informatie en contact met anderen. Daarom staat de laatste week van november volledig in het teken van hoe mediawijze kinderen, hun ouders en opvoeders media kunnen inzetten voor hun (persoonlijke) ontwikkeling en functioneren.

Campagne-activiteiten
Om aandacht te vragen voor dit onderwerp organiseert Mediawijzer.net in de Week van de Mediawijsheid een aantal publieksactiviteiten. Ook partners uit het grote netwerk (meer dan 900 aangesloten organisaties) van Mediawijzer.net organiseren diverse activiteiten om zoveel mogelijk mensen te bereiken over het belang van mediawijsheid bij kinderen en hun omgeving. Deze activiteiten worden de komende weken op de website van de Week van de Mediawijsheid bekend gemaakt.

MediaMasters 2013
Ouders en leerkrachten spelen bij het mediawijs maken van kinderen een belangrijke rol. Namelijk door met kinderen te praten over hun mediagedrag en hen te helpen. Daarom gaan duizenden kinderen in de Week van de Mediawijsheid met hen in gesprek tijdens een opdracht bij MediaMasters 2013. MediaMasters is een ervaringsspel voor groep 7 en 8.  Meer dan 2500 klassen gaan in de Week van de Mediawijsheid met dit spel klassikaal en thuis aan de slag met media. Ze doen dit door zelf media in te zetten, fouten te maken en zo tot inzichten te komen wat de effecten van hun mediagebruik zijn. Ze voeren deze opdrachten individueel of met de klas of met hun ouders of opvoeders uit . Alle kinderen die de game uitspelen ontvangen aan het eind van de week hun MediaMasterdiploma.

Mediastages
In de aanloop naar en tijdens de Week van de Mediawijsheid worden kinderen uitgedaagd om een mediastage te lopen bij bijvoorbeeld de lokale krant, een radiostation of ziekenhuisomroep. Elk kind dat met een stageverslag in een medium kan bewijzen de opdracht te hebben volbracht, dingt mee naar een meet & greet met de kandidaten van The Voice of Holland. Met deze stage ervaren kinderen hoe deze media werken en wat je ermee kunt bereiken.

Bibliotheken
Tijdens de Week van de Mediawijsheid zijn bibliotheken in het hele land actief als ‘huizen van de mediawijsheid’. Zij organiseren diverse activiteiten waaronder ouderavonden en informatiebijeenkomsten.  Houd de website van de Week van de Mediawijsheid en de lokale bibliotheek in de gaten voor meer informatie.

Bibliotheken ontvangen via de PSO’s uiterlijk op 1 november meer informatie.

Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl.

Vragen? Mail naar info@mediawijzer.net.

Bron : http://www.mediawijzer.net/activiteiten-wvdm-bekend/